Andragogika je vědní a studijní obor, který je zaměřen na vzdělávání a učení dospělých. Tato vědní disciplína, zabývající se vzděláním dospělých, byla vytvořena pro odlišení od oboru pedagogiky, která se zaměřuje pouze na vzdělávání a výchovu dětí.
Jako první byl pojem andragogika použit v roce 1833 u německého vysokoškolského učitele Alexandra Kappa v díle Platonovy vzdělávací ideje. K trvalé integraci pojmu andragogika do slovníku vědecké terminologie došlo až na přelomu padesátých a šedesátých let 20. století.
Andragogika nemá jednoznačné vymezení a v různých kulturních oblastech se k němu přistupuje rozdílně. Nejčastěji se objevuje vymezení pojmu jako teorie vzdělávání dospělých, teorie sebeřízeného učení a akademická disciplína, která se vymezuje proti pedagogice a reflektuje praxi vzdělávání dospělých.
Vzdělávání dospělých je proces, v němž si prostřednictvím vyučování člověk osvojuje soustavu poznatků a činnosti, kterou učením přetváří ve vědomosti, dovednosti a návyky. Odehrává se mezi dvěma činiteli. Na jedné straně je to vzdělavatel, pro oblast vzdělávání dospělých mluvíme o lektorovi a na straně druhé je to vzdělávaný, jež je účastníkem. Z pohledu lektora jde o vyučování, z pohledu účastníka jde o učení. Mezi těmito činiteli je vzájemné interakce.
Formy, které andragogika používá lze rozdělit podle počtu posluchačů na hromadné, skupinové, individuální, podle času na jednohodinové, vícehodinové, vícedenní, blokové, pravidelné, podle místa realizace na v učebně, ve specializované učebně, cvičném provozu, reálném provozu, běžném pracovní prostředí účastníka, podle podílu subjektů na heterodidaktické, autodidaktické – distanční, kombinované vzdělávání a podle obsahu na monotematické školení a komplexní kurz.
Metody v andragogice je možno členit na teoretické, kam patří klasická přednáška, přednáška čtená, přednáška s diskusí, cvičení, seminář, na teoreticko-praktické, kam lze zahrnout diskusní metody (řízená diskuse, diskuse v plénu, panelová diskuse), problémové metody (případové studie, hraní rolí, manažerské hry), programová výuka, diagnostické a klasifikační metody, projektové metody a na praktické, obsahující instruktáž, koučování, mentorování, asistování, rotace práce, stáž, exkurze, stínování.
Zjednodušíme Vám studium, jsme profesionálové v oboru.
Rychle řešíme problémy studentů v oblasti: