Zásady správné argumentace

Bakalářské nebo diplomové práce jsou nedílnou součástí studia na vysoké škole. Jejich prostřednictvím studenti dokazují, že své znalosti zvládnou využít také v praxi a následně je interpretovat. Pro perfektní interpretaci znalostí a získaných výsledků je však potřeba osvojit si zásady správné argumentace. Tak pojďme na to.

Zásada první: Vyjadřujte se v první osobě

Bakalářku nebo diplomku můžete psát třeba v trpném rodě. Jeho použití je však poměrně náročné a ne vždy se hodí. Další možností je takzvaný autorský plurál, tedy první osoba množného čísla. Pokud však budete psát například o praktické části, kterou jste vypracovali na vlastní pěst, autorským plurálem své zásluhy výrazně oslabíte. Poslední a pro spoustu studentů asi nejjednodušší variantou je psát v první osobě jednotného čísla.

Stačí si tedy jen vybrat, ve které osobě pro vás bude psaní závěrečné práce přirozenější. Nezapomeňte však, že zvolenou gramatickou osobu je důležité důsledně dodržovat v celém textu.

Zásada druhá: Vytvořte si logickou strukturu a držte se jí

Závěrečná práce musí mít jasnou strukturu, která bude logicky směřovat od úvodu až po závěr. Možná si říkáte, že to je přece jasné. Ve výsledku však většina studentů umísťuje jednotlivé kapitoly své práce naprosto nelogicky. Při tvorbě struktury se proto pořádně zamyslete, o čem budete psát a co by mělo vždy následovat, aby byl text plynulý a jasný.

Zásada třetí: Pište stručně a jasně, přesto podrobně

Zkrátka žádná omáčka, žádné výplňkové výrazy a už vůbec žádné kudrlinky. Stručné a jasné vyjadřování vám však nesmí zabránit v tom, abyste byli podrobní, přednesli všechny důležité informace a detailně okomentovali své poznatky a závěry.

Nebojte se také používat terminologii daného oboru – zvýšíte tím odbornost a prestiž své bakalářské nebo diplomové práce. Než termín použijete, přesvědčte se v kvalitním slovníku cizích slov, že jeho významu opravdu rozumíte. Nic se však nemá přehánět.

Zásada čtvrtá: Fakta jsou základem úspěchu

V práci představujte fakta, nikoli pouhé domněnky. Uvádějte pečlivě ověřené informace podložené seriózní vědeckou literaturou (nezapomínejte na citace).

Zásada pátá: Hrubkám vstup zakázán

Pravopisné a typografické chyby, těžkopádné formulace a další formální nedostatky jsou vždy na úkor kvality, a tím i příznivého ohodnocení vaší práce. Pro zběžnou kontrolu pravopisu můžete využít třeba automatické opravy, které nabízí většina textových dokumentů. Nezachytí ale všechno. Svou práci si tak na závěr ještě několikrát a pořádně přečtěte. A pokud si nejste v pravopise a gramatice jistí, svěřte text před odevzdáním do rukou odborníka – investice za korekturu se u vaší životní práce rozhodně vyplatí.

  • SeminarkyZa1
  • 21.05.2018
  • 0

RYCHLE VYŘEŠÍME, CO VÁS TRÁPÍ. VYBERTE SI NÍŽE.



JIŽ DO 12 DNŮ

Nečtěnější blog

Zásady správné argumentace

  • 01.02.2015
  • 0

Pište buď v tzv. autorském plurálu (1. osoba množného čísla), anebo klasicky v 1. osobě singuláru – což je u textu menšího rozsahu, jakým je seminární práce, vhodnější. Zvolenou gramatickou osobu pak důsledně dodržujte v celém textu!

Více

Volba tématu

  • 11.06.2018
  • 0

Správné téma je základem úspěchu. Jak ale vybrat to pravé? Máte-li možnost, zvolte si téma, které vás zajímá. Pokud takové téma v nabídce není, postupujte pragmaticky. Zamluvte si téma, k němuž snadno seženete literaturu, které nevyžaduje časově náročné rešerše a alespoň něco o něm víte. Potom to půjde jako po másle.

Více

Jak řešit praktickou část bakalářky či diplomky...

  • 11.06.2015
  • 0

Na začátku psaní úvodu je dobré si uvědomit, jakým vědeckým problémem se bude „pisatel/čtenář“ zabývat. Vědecký problém představuje typ vědecké otázky, na kterou ve studovaném oboru nenacházíme přiměřenou odpověď. V daném oboru na ní mají pouze částečné poznatky, nebo nenašli ještě odpověď v komplexním rozsahu či v souladu s využitím v praxi. Je nutné tedy, aby se „pisatel/student“ zaměřil na mnohem detailnější vysvětlení problematiky a rozvíjel teoretické znalosti i praktické dovednosti v dané oborové oblasti, které obohatí i ostatní ve vědeckém oboru. Ovšem tato okolnost neznamená neznalost problematiky, ovšem požaduje po nás přesáhnout obzor vlastních znalostí o dané problematice a dosáhnout poznání za hranicí.

Více

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Plné znění pravidel pro zpracování osobních údajů. Další informace