[Blog]

Metodika- jak se píše metodika, druhy a možnosti použití empirických metod

Již jsme se zmínili, že při hledání vhodných metod je rozhodující vycházet z formulovaného problému a hlavní otázky, což obsahuje i představy o tom, jak bude tedy problém metodologicky řešen, a z jakých teoretických východisek bude empirický výzkum vycházet. Toto tvrzení v sobě zahrnuje i cíl výzkumu, na kterém bude záviset i výsledek odborné práce (diplomová i bakalářská práce). Výzkumné problémy můžeme tedy sledovat i výzkumnými otázkami, které umožní „pisateli/studentovi“ sledovat základní vztahy výzkumu.

 

Význam empirických metod

Empirické metody výzkumu představují metody v bezprostřední souvislosti s výchovnými a vzdělávacími fakty a konkrétními jevy. Každý empirický výzkum má sloužit jako inspirace pro další odborníky a má umožnit další vědecké zkoumání.

 

Stanovení vědecké hypotézy

Vědecká hypotéza se stanovuje na základě již známých poznatků, hypotéza má obsahovat nová možná tvrzení, která ještě nebyla prozkoumaná či prokázaná. Větší důraz je kladen na prokázání u diplomové práce ve srovnání s bakalářskou prácí.

V předpokládaných hypotézách je nutné diferencovat následky mezi jevy nebo jejich vztahy, které bude „pisatel/student“ analyzovat. Hypotéza směřuje výzkum, proto je na ní kladen takový důraz. Vlastnosti správně stanovené hypotézy je možné shrnout následovně.

1. Hypotéza se vyjadřuje oznamovací větou, proto ji považujeme za tvrzení. V závěrech se tato hypotéza buď prokáže, či vyvrátí.

2. Hypotéza představuje vztahy a souvislosti mezi dvěma činiteli.

3. Musí být ověřitelná.

Sdílet

Podobné články

07. 05. 2015

Výběr tématu a charakteristika úvodu u bakalářské či diplomové práce

Doporučujeme, aby si student „pisatel“ velmi dobře zvážil výběr tématu odborné práce, jelikož výběr tématu musí odpovídat nejen studovanému oboru, kterým se chce v budoucnosti zabývat, ale také jeho vědomostem, které získal během let studia. Velmi žádoucí je pak umění navázat téma do praktického využití, i když je možné psát na teoretičtější bázi s praktickým použitím, popřípadě navázat na konkrétní výzkum již v praxi provedený. Vzhledem k tomu, že právě zvolené témata stanovují limity psaní odborných prací, doporučujeme, aby student „pisatel“ tedy volil témata, v kterých velmi dobře orientuje a rozumí jak teorii, tak dokáže v budoucnosti implementovat do praktického provedení.

16. 04. 2018

Odhalili jsme nejčastější chyby v závěrečných pracích

Chyby v závěrečných pracích mohou mít vážné následky. V lepším případě ovlivní výsledné hodnocení. Mohou však vést až k tomu, že práce nebude vůbec přijata, a to by nechtěl zažít snad nikdo. V tomto článku se proto zaměříme na nejčastější chyby v závěrečných prací, abyste se jich mohli vyvarovat, a práci tak odevzdávat s klidem.

Novinky do vašeho e-mailu

Získejte informace, jak si zjednodušit studium a bonusy zdarma

Odesláním formuáře souhlasíte se Zásadami ochrany osobních údajů

Copyright © seminarkyza1.cz 2024

Převodem logo Mastercard logo Gopay logo Visa logo