Metodika- jak se píše metodika, druhy a možnosti použití empirických metod

Metodika- jak se píše metodika, druhy a možnosti použití empirických metod

Již jsme se zmínili, že při hledání vhodných metod je rozhodující vycházet z formulovaného problému a hlavní otázky, což obsahuje i představy o tom, jak bude tedy problém metodologicky řešen, a z jakých teoretických východisek bude empirický výzkum vycházet. Toto tvrzení v sobě zahrnuje i cíl výzkumu, na kterém bude záviset i výsledek odborné práce (diplomová i bakalářská práce). Výzkumné problémy můžeme tedy sledovat i výzkumnými otázkami, které umožní „pisateli/studentovi“ sledovat základní vztahy výzkumu.

 

Význam empirických metod

Empirické metody výzkumu představují metody v bezprostřední souvislosti s výchovnými a vzdělávacími fakty a konkrétními jevy. Každý empirický výzkum má sloužit jako inspirace pro další odborníky a má umožnit další vědecké zkoumání.

 

Stanovení vědecké hypotézy

Vědecká hypotéza se stanovuje na základě již známých poznatků, hypotéza má obsahovat nová možná tvrzení, která ještě nebyla prozkoumaná či prokázaná. Větší důraz je kladen na prokázání u diplomové práce ve srovnání s bakalářskou prácí.

V předpokládaných hypotézách je nutné diferencovat následky mezi jevy nebo jejich vztahy, které bude „pisatel/student“ analyzovat. Hypotéza směřuje výzkum, proto je na ní kladen takový důraz. Vlastnosti správně stanovené hypotézy je možné shrnout následovně.

1. Hypotéza se vyjadřuje oznamovací větou, proto ji považujeme za tvrzení. V závěrech se tato hypotéza buď prokáže, či vyvrátí.

2. Hypotéza představuje vztahy a souvislosti mezi dvěma činiteli.

3. Musí být ověřitelná.

  • SeminarkyZa1
  • 25.06.2015
  • 0

RYCHLE VYŘEŠÍME, CO VÁS TRÁPÍ. VYBERTE SI NÍŽE.



JIŽ DO 12 DNŮ

Nečtěnější blog

Struktura vědeckých prací

  • 30.04.2015
  • 0

Struktura vědecké práce tedy podléhá závazným rámcovým osnovám konkrétních institucí, které jsou upravovány jejich interními směrnicemi. Student je povinnen tyto pokyny dodržovat1, a naplnit tak vědeckou práci vlastním textem. Práce je zpravidla tvořena jednotlivými kapitolami, které může student rozšiřovat o další podkapitoly nižších úrovní. Doporučuje se používat nejvíce třiúrovně.

Více

Průvodce psaním odborných (bakalářských, diplomových a disertačních) prací

  • 09.04.2015
  • 0

Vědecké prace, tedy správně napsaná vědecká práce, prokazuje autorovu schopnost ve vymezeném tématu nalézt, analyzovat a řešit konkrétní problém studovaného jevu. Pokud se budeme zabývat cílem bakalářských prací, tak ty jsou především zaměřovány do praxe (a to na technických oborech: např. ekonomie), naopak práce diplomové jsou většinou charakterizují již detailnější teoretické a praktické části jejich zpracování.

Více

Jak řešit praktickou část bakalářky či diplomky...

  • 11.06.2015
  • 0

Na začátku psaní úvodu je dobré si uvědomit, jakým vědeckým problémem se bude „pisatel/čtenář“ zabývat. Vědecký problém představuje typ vědecké otázky, na kterou ve studovaném oboru nenacházíme přiměřenou odpověď. V daném oboru na ní mají pouze částečné poznatky, nebo nenašli ještě odpověď v komplexním rozsahu či v souladu s využitím v praxi. Je nutné tedy, aby se „pisatel/student“ zaměřil na mnohem detailnější vysvětlení problematiky a rozvíjel teoretické znalosti i praktické dovednosti v dané oborové oblasti, které obohatí i ostatní ve vědeckém oboru. Ovšem tato okolnost neznamená neznalost problematiky, ovšem požaduje po nás přesáhnout obzor vlastních znalostí o dané problematice a dosáhnout poznání za hranicí.

Více

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Plné znění pravidel pro zpracování osobních údajů. Další informace