Již jsme se zmínili, že při hledání vhodných metod je rozhodující vycházet z formulovaného problému a hlavní otázky, což obsahuje i představy o tom, jak bude tedy problém metodologicky řešen, a z jakých teoretických východisek bude empirický výzkum vycházet. Toto tvrzení v sobě zahrnuje i cíl výzkumu, na kterém bude záviset i výsledek odborné práce (diplomová i bakalářská práce). Výzkumné problémy můžeme tedy sledovat i výzkumnými otázkami, které umožní „pisateli/studentovi“ sledovat základní vztahy výzkumu.
Empirické metody výzkumu představují metody v bezprostřední souvislosti s výchovnými a vzdělávacími fakty a konkrétními jevy. Každý empirický výzkum má sloužit jako inspirace pro další odborníky a má umožnit další vědecké zkoumání.
Vědecká hypotéza se stanovuje na základě již známých poznatků, hypotéza má obsahovat nová možná tvrzení, která ještě nebyla prozkoumaná či prokázaná. Větší důraz je kladen na prokázání u diplomové práce ve srovnání s bakalářskou prácí.
V předpokládaných hypotézách je nutné diferencovat následky mezi jevy nebo jejich vztahy, které bude „pisatel/student“ analyzovat. Hypotéza směřuje výzkum, proto je na ní kladen takový důraz. Vlastnosti správně stanovené hypotézy je možné shrnout následovně.
1. Hypotéza se vyjadřuje oznamovací větou, proto ji považujeme za tvrzení. V závěrech se tato hypotéza buď prokáže, či vyvrátí.
2. Hypotéza představuje vztahy a souvislosti mezi dvěma činiteli.
3. Musí být ověřitelná.
Odborné vědecké práce (bakalářské/diplomové/MBA/disertační etc.) tvoří zpravidla předem stanovené zadání, které je členěno do logických navazujících bodů, proto se tyto práce strukturují do jednotlivých pasáží, resp. kapitol. Zásadní podmínkou obhajoby každé takové odborné práce je splnění všech bodů zadání. Charakter a forma zpracovávaného tématu či sledované problematiky dále pak stanovuje obsahovou strukturu.
VíceNedoporučujeme řešit téma, které povede k bezvýznamným výsledkům (tedy banálním, které si snadno každý domyslí). Nevhodná jsou taktéž témata, která jsou v současnosti ve fázi řešení či téma v současnoti diskutované (z důvodu nedostatku literatury), ovšem pro zkušeného „pisatele/studenta“ právě takové téma může být naopak přínosem (přidanou hodnotou).
VíceNastavit ve Wordu číslování pro celý dokument zvládne asi každý. Závěrečnou práci byste však měli většinou číslovat až od jejího úvodu, a to už není žádná sranda. Zjistěte, jak se poprat s číslováním vaší závěrečné práce.
Více