Paměť a jak ji vylepšit

Paměť a jak ji vylepšit

Paměť funguje na principu zaznamenávání, uchovávání a následného vybavování informací. Na základě získaných zkušeností ovlivňuje naše budoucí jednání, pomáhá nám budovat vztahy, učit se a vytvářet své vlastní já.

3 typy lidské paměti

Senzorická paměť 

Nejkratším typem paměti je senzorická nebo také ultrakrátká paměť. Informace jsou v ní uloženy po dobu několika málo sekund. Její funkcí je zachytávat informace z našich smyslů a vyhodnocovat tak případnou reakci.

Krátkodobá paměť

Někdy se jí přezdívá pracovní paměť. Je schopná udržet informace několik sekund až jednu minutu. Také její kapacita je omezená a údajně je schopná zahrnout pouze 45 položek.

Dlouhodobá paměť

Některé informace potřebujeme udržet v paměti mnohem déle než jednu minutu. K tomu slouží dlouhodobá paměť, pomocí které je možné některé informace v mozku udržet třeba i po celý život. Základem je opakování, díky kterému se informace z krátkodobé paměti přesunou do dlouhodobé.

Trénujte a vylepšujte svou paměť

Jednou z možností, jak navýšit kapacitu paměti, je osvojit si některé z paměťových technik. Uveďme si příklad. Mezi paměťové techniky patří například kategorizace. Řekněme, že si potřebujete rychle zapamatovat 15 slov. Krátkodobá paměť se však zvládne vypořádat pouze s 5 položkami. Pokud si však daných 15 slov rozdělíte do 5 logických kategorií, vaše krátkodobá paměť to snadno zvládne.

Další paměťovou technikou, tentokrát pro zapamatování čísel, je takzvaný „chunking“. Jeho princip spočívá v tom, že si třeba dlouhé telefonní číslo rozdělíte na menší celky, tedy v našem případě 3 trojmístná a lépe zapamatovatelná čísla. Snadné, že? A podobných technik existuje mnohem víc. 

Stejně jako svaly a fyzická kondice i vaše paměť si zaslouží pravidelný trénink. Základem je příliš nespoléhat na moderní technologie a nenechat svůj mozek zlenivět. Skvělým způsobem tréninku paměti jsou také například strategické deskové hry. A abychom nezapomněli, důležitá je i správná výživa, která by měla být bohatá především na omega-3 mastné kyseliny. Příznivý vliv na lidskou paměť mohou mít dokonce nejrůznější výživové doplňky s obsahem Ginkgo biloby, ženšenu, brahmi a dalších léčivých bylinek. 

Takže trénujte svou paměť, dopřejte jí skvělou výživu, osvojte si paměťové techniky a vaše spokojenost a pracovní i osobní produktivita rázem porostou.

  • SeminarkyZa1
  • 09.12.2019
  • 0

RYCHLE VYŘEŠÍME, CO VÁS TRÁPÍ. VYBERTE SI NÍŽE.



JIŽ DO 12 DNŮ

Nečtěnější blog

Chcete se naučit německy? Poradíme vám

  • 04.05.2020
  • 0

Němčina je v očích spousty lidí náročným cizím jazykem. Jeho tvrdost u některých dokonce budí odpor a úspěšně se mu vyhýbají. Na druhou stranu bychom si měli přiznat, že tento cizí jazyk je vzhledem k poloze naší země opravdu důležitý a v pracovním i osobním životě nám může otevřít spoustu dveří. Jak se ale s učením němčiny poprat?

Více

5 rad, jak se učit anglicky

  • 15.04.2020
  • 0

Někdo má pro jazyky zkrátka talent, jinému to trvá déle. Pokud však víte, jak se k tomu postavit, půjde to samo. Sepsali jsme proto pro vás 5 rad, jak vyzrát na učení angličtiny, kterou se v současné době opravdu vyplatí ovládat.

Více

Ovládněte své kognitivní funkce na jedničku

  • 30.03.2020
  • 0

Kognitivní funkce jsou důležitou součástí našeho každodenního života. Pomáhají nám při studiu, zvládání jednoduchých i složitých pracovních úkolů, při jednání s lidmi a mnohých dalších činnostech.

Více

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Plné znění pravidel pro zpracování osobních údajů. Další informace