[Blog]

Rizika tvorby školních úkolů umělou inteligencí

V posledních letech se objevuje stále více debat o využití umělé inteligence (UI) v různých oblastech, včetně vzdělávání. Zatímco mnoho lidí vidí potenciál UI pro usnadnění a automatizaci některých úkonů, jako je tvorba školních úkolů, existují i určitá rizika, která je třeba brát v úvahu.

V první řadě je nutné zmínit, že UI zatím není schopná vytvářet úkoly s hlubším záměrem a zaměřením na rozvoj kritického myšlení a kreativity. Tyto dovednosti vyžadují lidský zásah a schopnost vidět věci z různých úhlů a nápaditě je řešit. UI může sice vygenerovat úkoly na základě naučených vzorů, ale nemůže vytvářet originální a inovativní nápady.

Dalším rizikem je, že použití UI pro tvorbu školních úkolů může vést k homogenizaci a uniformizaci vzdělávání. UI vychází z dat a informací, které mu byly poskytnuty, a může tak být ovlivněno šablonovitými a stereotypními myšlenkami. To může vést ke snížení diversity a inovace v oblasti vzdělávání.

Kromě toho má UI také tendenci replikovat diskriminační a neférové praktiky, které byly zaznamenány v datech, z nichž se učí. Pokud jsou v datech zachyceny diskriminační postoje nebo názory, může UI reprodukovat tyto postoje v tvorbě školních úkolů, což může mít negativní dopad na žáky a studenty.

Na závěr je nutné říci, že i když má UI potenciál usnadnit a automatizovat určité činnosti, jako je tvorba školních prací je zde značné riziko, že dojde i k označování vygenerovaného textu jako plagiát. 

Využití těchto nástrojů je proto na Vašem zvážení. Na úrovni vysoké školy, však z důvodu vysokého rizika odhalení určitě nedoporučujeme. 

Sdílet

Podobné články

25. 06. 2015

Metodika- jak se píše metodika, druhy a možnosti použití empirických metod

Již jsme se zmínili, že při hledání vhodných metod je rozhodující vycházet z formulovaného problému a hlavní otázky, což obsahuje i představy o tom, jak bude tedy problém metodologicky řešen, a z jakých teoretických východisek bude empirický výzkum vycházet. Toto tvrzení v sobě zahrnuje i cíl výzkumu, na kterém bude záviset i výsledek odborné práce. Výzkumné problémy můžeme tedy sledovat i výzkumnými otázkami, které umožní „pisateli/studentovi“ sledovat základní vztahy výzkumu.

07. 01. 2019

Zjistěte, jak si poradit s kvalitativním výzkumem

Neodmyslitelnou součástí většiny závěrečných prací je praktická část, která se soustředí na určitý výzkum. Zkoumat určitou problematiku je přitom možné buď kvantitativně, nebo kvalitativně. Velice častá je také kombinace obou těchto metod, které se vzájemně mohou skvěle doplňovat. Nyní se ale zaměříme především na kvalitativní výzkum a jeho využití v praxi.

Novinky do vašeho e-mailu

Získejte informace, jak si zjednodušit studium a bonusy zdarma

Odesláním formuáře souhlasíte se Zásadami ochrany osobních údajů

Copyright © seminarkyza1.cz 2024

Převodem logo Mastercard logo Gopay logo Visa logo