Závěrečná fáze odborných prací již shrnuje a hodnotí dosažené výsledky argumentované a podložené jinými výzkumy. Je nutné, aby „pisatel/student“ zmínil zjištěné poznatky jak z teoretické části práce, tak z praktické části práce a vyzdvihnul nejdůležitější výsledky výzkumu s návrhy řešení a doporučení pro budoucí vývoj sledované problematiky.
Tato část práce diplomové i bakalářské práce musí také vyjadřovat jasné zaujetí stanoviska ke sledované problematice daného „pisatele/studenta“, kde doporučujeme i zmínku v jakých konkrétních zkušenostech se obohatil. Nejčastější otázkou v oponentním řízení jsou oblíbené typu: V čem jste se obohatil? Co Vám nejvíce pomohlo k dosažení závěru? Splnil jste stanovené cíle? Co navrhujete, aby se v konkrétní oblasti zlepšilo? A s mnohem více obdobných dotazů se můžete u obhajoby setkat.
Velmi žádoucí je, aby autor vyzdvihl skutečnost, zda bylo skutečně dosaženo předem stanoveného cíle, či nikoliv a z jakého důvodu. Do jaké míry se podařilo výzkumníkovi cíl splnit a za jakých použitých metod došel k závěrům. V závěru tedy nesmí chybět návrhy dalších řešení sledované problematiky, či stanovisek a opatření. Určitě je vhodné, aby „pisatel/student“ zmínil další použití v praxi a případné očekávání do budoucna a stanovil předpoklad, jak by se sledovaný jev mohl dál vyvíjet.
Nikdo se nerodí jako odborník na všechno. Je tedy jasné, že gramatiku nebo stylistiku zkrátka všichni neovládají levou zadní. Poradíte-li si s obsahem své závěrečné práce, nikoliv však s její formální stránkou, nechte ji raději zkontrolovat. Vyhnete se tak nepříjemnému hodnocení, které si vaše odborné znalosti nebo úsilí rozhodně nezaslouží.
VíceObdobí pro odevzdání závěrečných prací se už pomalu blíží. Zároveň končí zima a jaro láká ven. Je opravdu těžké se plně soustředit na psaní, když je venku krásně a existuje spousta jiných a zábavnějších činností, které byste mohli dělat... Jak se dokopat k napsání práce do školy?
VíceJak již bylo předem nastíněno správný výběr a zvolení tématu odborné práce přivede „pisatele/studenta“ k soustavnému shromažďování dat a informací, teoretických poznatků a faktů z různorodých národních i mezinárodních zdrojů, které bude muset analyzovat, posoudit a vytvořit si z takto získaného vlastní názor. Téma je tedy souhrn pisatelových poznatků a poznatků získáváním osvojených, kdy v konečném shrnutí „pisatel/student“ stylizuje závěry, které buď výsledky výzkumu potvrdí či vyvrátí předem stanovené hypotézy. Stanovením hypotéz se budeme zabývat později.
Více