6 důležitých součástí každé práce do školy

Každá práce by měla mít v první řadě formu. Je jasně dáno, co musí obsahovat a na co byste rozhodně neměli při psaní zapomenout. Její struktura je totiž stejně důležitá jako samotný obsah, a proto si dejte záležet. Nyní se zaměříme na 6 důležitých součástí každé práce, ve kterých studenti často chybují.

1) Titulní list

První stranou práce je titulní list, který slouží k identifikaci autora a názvu práce. Jedná se o samostatně stojící stranu. Velmi důležité také je, že titulní list musí mít určitou formu, kterou je potřeba dodržet. Podobu titulního listu u bakalářské nebo diplomové práce zjistíte v metodickém manuálu pro vypracování závěrečných prací, který se u jednotlivých škol a univerzit může lišit. Součástí titulního listu je někdy také plný název fakulty a ústavu, rok odevzdání práce a označení, o který druh závěrečné práce se jedná.

Někdy může titulní list nahradit také hlavička, která stejně tak obsahuje název práce a jméno autora. V tomto případě se jedná především o referáty a některé seminární práce.

2) Čestné prohlášení

Čestné prohlášení je důležité především u závěrečných prací. Svým podpisem student potvrzuje, že práci napsal samostatně a za použití uvedených literárních zdrojů. Často je text čestného prohlášení striktně daný a není vhodné vymýšlet vlastní. Jeho znění najdete v metodických pokynech.

3) Správné číslování

Správné číslování stránek není radno podcenit. Kdo zatím nemá se psaním podobných prací mnoho zkušeností, často očekává, že se čísluje od první strany. Opak je ale pravdou. Například u závěrečných prací číslování obvykle začíná až od úvodu. První stránky se do pořadí sice počítají, ale číslo by zde prostě nemělo být viditelné.

4) Seznam použité literatury

Každý autor odborné práce musí čerpat z důvěryhodných zdrojů – vědeckých článků a publikací, učebnic a podobně. Na konci práce následně vytvoří seznam použité literatury. Takový seznam ale musí mít jednotný styl a formu. Konkrétní forma obvykle záleží na samotném studentovi, měla by však být v souladu s citační normou (ISO 690 a ISO 690-2). Ideální je například harvardský styl citací.

5) Obsahové náležitosti

Text práce začíná vždy úvodem, pokračuje vlastním textem práce a končí závěrem. Má přitom prokázat schopnost studenta formulovat myšlenky týkající se dané problematiky a hravě si poradit s její kritickou analýzou.

V úvodu byste měli stručně napsat základní informace, stanovit cíle své práce a případnou hypotézu. Je dobré zmínit také její potenciální praktický význam. V závěru naopak shrnete celou práci, svá zjištění a zhodnotíte, zda jste naplnili své cíle. Úvod i závěr by měly být ideálně v rozsahu jedné strany, delší text zpravidla není vhodný, jelikož ztrácí svou původní funkci stručně uvést nebo shrnout celou práci. V rámci samotného textu práce se potom doporučují maximálně tři úrovně kapitol.

6) Jednotné formátování

Formátování práce by mělo být jednotné. Často se používá font Times New Roman, velikost písma 12 a řádkování 1,5. Důležité je také odsazení textu. Tyto informace opět najdete v metodických pokynech.

Jakmile budete mít hotovo, pokyny si ještě jednou pro jistotu přečtěte a zkontrolujte, zda je vše správně a nic nechybí. Držíme vám palce. ;)

  • SeminarkyZa1
  • 14.05.2018
  • 0

RYCHLE VYŘEŠÍME, CO VÁS TRÁPÍ. VYBERTE SI NÍŽE.



JIŽ DO 12 DNŮ

Nečtěnější blog

Abstrakt X anotace: jaký je mezi nimi rozdíl?

  • 15.09.2015
  • 0

Často si klademe otázku, jaký je rozdíl mezí abstraktem a anotací. Text níže vysvětlí základní rozdíly.

Více

Kvantitativní a kvalitativní výzkumné přístupy

  • 23.07.2015
  • 0

Kvalitativní a kvantitativní přístup obvykle zahrnují různé výzkumné metody. Nicméně použití obou přístupů může být doplňující s tím, že každý přidává náhled k celkovému obrazu sledované problematiky.

Více

Metodika- jak se píše metodika, druhy a možnosti použití empirických metod

  • 25.06.2015
  • 0

Již jsme se zmínili, že při hledání vhodných metod je rozhodující vycházet z formulovaného problému a hlavní otázky, což obsahuje i představy o tom, jak bude tedy problém metodologicky řešen, a z jakých teoretických východisek bude empirický výzkum vycházet. Toto tvrzení v sobě zahrnuje i cíl výzkumu, na kterém bude záviset i výsledek odborné práce. Výzkumné problémy můžeme tedy sledovat i výzkumnými otázkami, které umožní „pisateli/studentovi“ sledovat základní vztahy výzkumu.

Více

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace