[Blog]

Jste unavení a špatně se soustředíte? Možná vám chybí hořčík

Na Zemi se přirozeně vyskytuje 94 chemických prvků. Nicméně v tuto chvíli se zaměříme především na jeden z nich – na ten, který je známý jako hořčík nebo také Magnesium. Má pozitivní vliv na lidské tělo nejen při boji s únavou, ale také podporuje kognitivní funkce.

Hořčík a jeho význam pro lidský organismus

Hořčík je pro lidské tělo jedním z nejdůležitějších chemických prvků. Přirozeně se vyskytuje pouze ve sloučeninách, ve volném stavu je totiž vysoce reaktivní. Je důležitý pro správné fungování buněk a řady enzymů, u kterých zastává funkci katalyzátoru. Dále interaguje s fosfátovými ionty a je tak nezbytnou součástí chemie nukleových kyselin (DNA i RNA). 

Co se týče působení na člověka, hořčík podporuje regeneraci a snižuje míru únavy. Má pozitivní vliv na funkci svalů a nervové soustavy, tedy i mozku. Ve formě doplňku stravy tak může například zlepšit výkon studentů ve zkouškovém období nebo manažerů s náročnou pracovní dobou. Dále se podílí na procesu dělení buněk a na syntéze bílkovin. Dobrý vliv má i na kosti a zuby. 

Interakce s dalšími prvky a molekulami

Vysoký příjem hořčíku má negativní vliv na množství vápníku v těle. Přispívá k jeho snížení a může tak vést až k onemocnění s označením hypokalcemie. Nízký nebo naopak vysoký příjem bílkovin zase brání vstřebávání hořčíku. Takže opět platí pravidlo „všeho s mírou“.

Potravinové zdroje

Hořčík je běžnou součástí naší stravy. Vyskytuje se například v banánech, droždí, hrachu, čočce, pohance nebo sójových bobech. Další zdroje mohou být například ořechy, kakao nebo tmavá listová zelenina

Doporučená denní dávka

Doporučená denní dávka hořčíku se u mužů pohybuje v rozmezí 400–420 mg. Ženy potřebují tohoto prvku o něco méně, a to 310–360 mg. Samozřejmě záleží na věku konkrétního člověka. Dalším faktorem může být také například těhotenství, kdy je potřeba hořčíku o něco vyšší. Nedostatek tohoto chemického prvku se většinou projevuje zvýšenou únavou, nespavostí, bolestí hlavy nebo svalovou křečí.

Tak či tak, hořčík je důležitou součástí mnoha procesů v našem těle a jeho denní příjem je potřeba si pohlídat – třeba právě pomocí nějakého doplňku stravy. Pomůže při boji s únavou a zlepší funkci vašeho mozku.

Sdílet

Podobné články

18. 05. 2020

Vše, co byste měli vědět o hořčíku ve formě sloučeniny zvané hydrogenuhličitan hořečnatý

Hořčík je důležitou součástí naší stravy. Účastní se stovek metabolických procesů v lidském těle. Podporuje například energetický metabolismus a přispívá ke správné funkci nervové i svalové soustavy. Přitom se jedná o vysoce reaktivní chemický prvek, který se samostatně prakticky nevyskytuje. Ve volné přírodě se tak nachází téměř vždy ve formě sloučenin. Jednou z nich je hydrogenuhličitan hořečnatý neboli Mg(HCO3)2, který společně s hydrogenuhličitanem vápenatým způsobuje tvrdost vody. Na druhou stranu má však dokonce příznivý vliv na lidský organismus. Jak je to možné?

24. 06. 2020

Připravte si čaj nebo tinkturu z listů jinanu dvoulaločného

Jinan dvoulaločný je zázračný strom, který představuje jakousi pomyslnou hranici mezi jehličnany a listnáči. Kořeny tohoto prastarého stromu – známého také jako Ginkgo biloba – sahají až do Číny, kde se jinan dvoulaločný stal důležitou součástí tradiční čínské medicíny. Přispívá k prokrvení celého těla a má tak pozitivní vliv na činnost mozku včetně kognitivních funkcí. Mimo jiné pomáhá i při potížích se studenými končetinami.

27. 01. 2020

Nedostatek vitamínu B a jeho příznaky

Vitamínů B je hned několik; přesněji řečeno osm. Souhrnně se někdy označují jako B-komplex a jejich význam je pro lidské tělo obrovský, účastní se totiž především řady metabolických procesů. Nicméně lidský organismus si nedokáže vitamíny B vytvářet sám, proto je musí přijímat prostřednictvím stravy. Vyšší spotřebu vitamínů z řady B mohou mít například ženy užívající hormonální antikoncepci nebo lidé trpící mentální anorexií. Svou roli hraje také časté užívání alkoholu a problémy s trávicím traktem, kdy může být správné vstřebávání tohoto vitamínu ohroženo. Na dostatečný přísun vitamínu B by si měli dát pozor také lidé s vegetariánskou nebo veganskou stravou – a případně by měli zvážit i některý z doplňků stravy.

Novinky do vašeho e-mailu

Získejte informace, jak si zjednodušit studium a bonusy zdarma

Odesláním formuáře souhlasíte se Zásadami ochrany osobních údajů

Copyright © seminarkyza1.cz 2024

Převodem logo Mastercard logo Gopay logo Visa logo