Vyzkoušejte ženšen – významný adaptogen a všelék

Vyzkoušejte ženšen – významný adaptogen a všelék

Ženšen, také známý jako všehoj, je přímo kouzelná rostlina s blahodárnými účinky na lidské tělo, která má již po staletí své místo v tradiční čínské i ruské medicíně. 




Příznivý vliv na lidský organismus

Ženšen pravý údajně působí příznivě na kognitivní funkce, zlepšuje paměť, koncentraci i prostorovou orientaci. Dále pomáhá při problémech s vysokým i nízkým krevním tlakem. Rovněž pozitivně působí na nervovou soustavu a činnost srdce, podporuje trávení a pomáhá bojovat se stresem. Stimuluje žlázy s vnitřní sekrecí a podporuje tak imunitu

Mezi účinné látky obsažené v ženšenu patří především ženšenové saponiny neboli ginsenosidy, které pozitivně působí na lidský organismus. Jejich adaptogenní vlastnosti pomáhají lépe odolávat stresu, únavě a snadněji se adaptovat na nové podmínky. 

Kořen, nebo list?

V tradiční čínské medicíně se využívá především kořen této rostliny, který se buď suší, nebo konzumuje v čerstvém stavu. Stejně účinné látky však obsahují také listy ženšenu, které se dají mnohem snadněji – a navíc opakovaně – sklízet, tudíž jsou levnější. Využívání kořene namísto listů vzniklo zřejmě z praktických důvodu, protože kořen si dokáže lépe zachovat své léčivé látky při dlouhodobém skladování.

Který je ten pravý?

Ženšen pravý je jen jeden, a to Panax ginseng, známý i pod označením asijský nebo korejský ženšen. Podobné účinky jako ženšen pravý má také americký ženšen (Panax quinquefolius), čínský ženšen (Panax notoginseng) nebo japonský ženšen (Panax japonicus).

Jako ženšen se ale označují i další rostliny, které nepatří do rodu Panax, ale jedná se většinou o příbuzné rostliny, například ženšen sibiřský (Eleutherococcus senticosus).

Zdravý doplněk stravy

Ženšen pravý najdete na trhu především ve formě výživových doplňků na podporu paměti a regenerace. Přidává se také do energetických nápojů, čajů nebo se používá ve formě náplastí.

  • SeminarkyZa1
  • 03.03.2020
  • 0

RYCHLE VYŘEŠÍME, CO VÁS TRÁPÍ. VYBERTE SI NÍŽE.



JIŽ DO 12 DNŮ

Nečtěnější blog

Nedostatek vitamínu B a jeho příznaky

  • 27.01.2020
  • 0

Vitamínů B je hned několik; přesněji řečeno osm. Souhrnně se někdy označují jako B-komplex a jejich význam je pro lidské tělo obrovský, účastní se totiž především řady metabolických procesů. Nicméně lidský organismus si nedokáže vitamíny B vytvářet sám, proto je musí přijímat prostřednictvím stravy. Vyšší spotřebu vitamínů z řady B mohou mít například ženy užívající hormonální antikoncepci nebo lidé trpící mentální anorexií. Svou roli hraje také časté užívání alkoholu a problémy s trávicím traktem, kdy může být správné vstřebávání tohoto vitamínu ohroženo. Na dostatečný přísun vitamínu B by si měli dát pozor také lidé s vegetariánskou nebo veganskou stravou – a případně by měli zvážit i některý z doplňků stravy.

Více

Bacopa monnieri – léčivka pro lepší paměť

  • 25.05.2020
  • 0

Také bahenní rostliny, které rostou v tropických mokřadech, mohou mít léčivou moc. Skvělým příkladem je Bacopa monnieri, poměrně nenáročná víceletá bylina, která našla své místo dokonce v ájurvédské medicíně, kde se jí říká brahmi.

Více

Seznamte se: omega-3 nenasycené mastné kyseliny

  • 22.04.2020
  • 0

Ryby a mořské řasy mají přinejmenším jedno společné, a to obsah omega-3 mastných kyselin, které hrají významnou roli v lidském metabolismu, přestože si je sami nedokážeme vyrobit a musíme je doplňovat prostřednictvím stravy. V případě některých onemocnění je jejich pozitivní účinek dodnes nejasný, navzdory tomu se však obecně považují za látky prospěšné pro správnou funkci mozku i srdce.

Více

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Plné znění pravidel pro zpracování osobních údajů. Další informace