Kofein – přírodní stimulant, který okouzlil celý svět

Kofein – přírodní stimulant, který okouzlil celý svět

Kofein je psychoaktivní droga rozšířená po celém světě. Stimuluje centrální nervovou soustavu a pomáhá tak při boji s únavou. Příznivě ovlivňuje také paměť, schopnost soustředit se a v neposlední řadě má pozitivní vliv i na psychiku.


Kofein a jeho zdroje

Kofein je po chemické stránce alkaloid. Nachází se v semenech, ořeších nebo listech některých rostlin, které se pomocí této látky chrání před hmyzem nebo potlačují růst konkurenčních rostlin ve své blízkosti. 

Kofein najdete například v semenech kávovníku, listech čajovníku nebo semenech guarany. Ačkoli se kofein obsažený v čaji označuje jako tein a kofein ze semen guarany jako guaranin, jedná se o synonyma kofeinu.

Z listů nebo semen těchto rostlin se následně připravují nápoje nebo se z nich kofein získává takzvanou infuzí. Poté je přidáván do energetických nápojů a doplňků stravy. Je k dostání také ve formě kofeinových tablet.

Princip působení na lidský mozek

Kofein blokuje receptory pro adenosin, který se během dne hromadí v mozku a následně vyvolává pocit ospalosti. Znemožněním adenosinu vázat se na receptory kofein potlačuje pocit únavy a udržuje tělo v bdělém stavu. 

Kofein má také co do činění s dopaminem, díky kterému se lidé cítí dobře. Příznivě totiž ovlivňuje jeho schopnost vázat se na dopaminové receptory. Také má údajně schopnost přispívat k uvolňování neurotransmiteru acetylcholinu, který přenáší nervové vzruchy v mozku.

Doporučená denní dávka

Doporučená denní dávka kofeinu je maximálně 400 mg, což odpovídá zhruba 2–4 šálkům kávy. Samozřejmě záleží na druhu kávy, ze kterého byl nápoj připraven.

Každopádně dávka kofeinu může být pro tělo toxická až v množství 10 g. Předávkování kávou tedy v podstatě nehrozí, protože by člověk musel vypít přibližně 50–100 šálků za jediný den. Naopak kofeinové tablety, které obsahují větší množství kofeinu, je potřeba konzumovat opatrně.

  • SeminarkyZa1
  • 11.03.2020
  • 0

RYCHLE VYŘEŠÍME, CO VÁS TRÁPÍ. VYBERTE SI NÍŽE.



JIŽ DO 12 DNŮ

Nečtěnější blog

Vyzkoušejte guaranu plnou energie

  • 25.03.2020
  • 0

Náročný den v práci, zkoušky, seminárky a další úkoly do školy nebo zkrátka těžké období si žádají přísun nové energie. Je na čase vyzkoušet guaranu, která v mnohém předčí tolik oblíbenou kávu.

Více

Nedostatek vitamínu B a jeho příznaky

  • 27.01.2020
  • 0

Vitamínů B je hned několik; přesněji řečeno osm. Souhrnně se někdy označují jako B-komplex a jejich význam je pro lidské tělo obrovský, účastní se totiž především řady metabolických procesů. Nicméně lidský organismus si nedokáže vitamíny B vytvářet sám, proto je musí přijímat prostřednictvím stravy. Vyšší spotřebu vitamínů z řady B mohou mít například ženy užívající hormonální antikoncepci nebo lidé trpící mentální anorexií. Svou roli hraje také časté užívání alkoholu a problémy s trávicím traktem, kdy může být správné vstřebávání tohoto vitamínu ohroženo. Na dostatečný přísun vitamínu B by si měli dát pozor také lidé s vegetariánskou nebo veganskou stravou – a případně by měli zvážit i některý z doplňků stravy.

Více

3 tipy na zpracování léčivých bylin

  • 06.04.2020
  • 0

Léčivé byliny jsou všude kolem nás. Stačí se v nich jen trochu vyznat, vyrazit na procházku a nasbírat si některé z nich na povzbuzení, pro případ nemoci nebo jen tak pro radost. Jaký způsobem je ale zpracovat, aby vám vydržely co nejdéle?

Více

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Plné znění pravidel pro zpracování osobních údajů. Další informace