[Blog]

Nezapomínejte na kyselinu listovou, důležitou součást jídelníčku

Věděli byste, proč je kyselina listová tolik důležitá pro lidský organismus? Nebo ve kterých potravinách se nachází? To i mnohem více se dozvíte v tomto článku.



Význam kyseliny listové 

Kyselina listová nebo také vitamín B9 patří do skupiny vitamínů B, které se souhrnně označují jako B-komplex. Účastní se syntézy nukleových kyselin, DNA i RNA, metabolismu aminokyselin i krvetvorby. Lidské tělo si ji ale neumí vyrobit, proto je potřeba tento esenciální vitamín přijímat se stravou nebo ve formě výživových doplňků. 

Kyselina listová je vhodná jako doplněk stravy především během těhotenství, protože snižuje riziko vad neurální trubice a srdečních vad plodu. Dlouhodobé doplňování potřebného množství tohoto vitamínu také snižuje pravděpodobnost mozkové mrtvice nebo kardiovaskulárních onemocnění. V neposlední řadě je důležitá i pro plodnost. Podílí se totiž na tvorbě spermií a její nedostatek může být jednou z příčin snížené plodnosti u mužů i žen. 

Tento vitamín má údajně také vliv na psychickou kondici. Jeho nedostatek může vést až k depresím. Dalšími příznaky jsou průjmy nebo únava

Potraviny s obsahem kyseliny listové

Kyselinu listovou obsahují například kvasnice, játra nebo listová zelenina jako hlávkový salát, špenát či růžičková kapusta. Také ji najdete v bylinkách (petržel, pažitka, koriandr) nebo luštěninách (čočka, fazole, sója). A neměli bychom zapomínat také na ořechy, jahody a oblíbené avokádo. 

Potravin, které obsahují kyselinu listovou, je ale mnohem víc, patří sem třeba červená paprika, řepa, květák, dýně, rajčata a spousta druhů ovoce, například pomeranče, banány nebo třešně. 

Ale pozor, kyselina listová je citlivá na vysokou teplotu a vařením se ničí. Ideálně ji proto svému tělu dodávejte prostřednictvím syrového jídla nebo doplňků stravy.

Sdílet

Podobné články

13. 04. 2020

Vitamíny skupiny B a jejich důležitá role v lidském těle

Vitamíny s označením B možná znáte také jako B-komplex, což je souhrnný název pro celkem 8 vitamínů patřících do této skupiny. Ačkoli se jedná o chemicky odlišné látky, vzájemně se doplňují ve svém působení a jsou klíčovou součástí buněčného metabolismu. Přitom hrají roli kofaktorů, které jsou nezbytné pro funkci určitých enzymů, nebo jejich prekurzorů, ze kterých následně kofaktory vznikají. Všechny vitamíny ze skupiny B jsou rozpustné ve vodě a přebytečné množství tak odchází z těla ven močí. Na jednu stranu je to výhodné, jelikož v podstatě nehrozí předávkování, na druhou stranu je nejsme schopni v těle ukládat ani vyrábět, a proto je musíme neustále přijímat prostřednictvím stravy.

22. 04. 2020

Seznamte se: omega-3 nenasycené mastné kyseliny

Ryby a mořské řasy mají přinejmenším jedno společné, a to obsah omega-3 mastných kyselin, které hrají významnou roli v lidském metabolismu, přestože si je sami nedokážeme vyrobit a musíme je doplňovat prostřednictvím stravy. V případě některých onemocnění je jejich pozitivní účinek dodnes nejasný, navzdory tomu se však obecně považují za látky prospěšné pro správnou funkci mozku i srdce.

Novinky do vašeho e-mailu

Získejte informace, jak si zjednodušit studium a bonusy zdarma

Odesláním formuáře souhlasíte se Zásadami ochrany osobních údajů

Copyright © seminarkyza1.cz 2024

Převodem logo Mastercard logo Gopay logo Visa logo