Nezapomínejte na kyselinu listovou, důležitou součást jídelníčku

Nezapomínejte na kyselinu listovou, důležitou součást jídelníčku

Věděli byste, proč je kyselina listová tolik důležitá pro lidský organismus? Nebo ve kterých potravinách se nachází? To i mnohem více se dozvíte v tomto článku.



Význam kyseliny listové 

Kyselina listová nebo také vitamín B9 patří do skupiny vitamínů B, které se souhrnně označují jako B-komplex. Účastní se syntézy nukleových kyselin, DNA i RNA, metabolismu aminokyselin i krvetvorby. Lidské tělo si ji ale neumí vyrobit, proto je potřeba tento esenciální vitamín přijímat se stravou nebo ve formě výživových doplňků. 

Kyselina listová je vhodná jako doplněk stravy především během těhotenství, protože snižuje riziko vad neurální trubice a srdečních vad plodu. Dlouhodobé doplňování potřebného množství tohoto vitamínu také snižuje pravděpodobnost mozkové mrtvice nebo kardiovaskulárních onemocnění. V neposlední řadě je důležitá i pro plodnost. Podílí se totiž na tvorbě spermií a její nedostatek může být jednou z příčin snížené plodnosti u mužů i žen. 

Tento vitamín má údajně také vliv na psychickou kondici. Jeho nedostatek může vést až k depresím. Dalšími příznaky jsou průjmy nebo únava

Potraviny s obsahem kyseliny listové

Kyselinu listovou obsahují například kvasnice, játra nebo listová zelenina jako hlávkový salát, špenát či růžičková kapusta. Také ji najdete v bylinkách (petržel, pažitka, koriandr) nebo luštěninách (čočka, fazole, sója). A neměli bychom zapomínat také na ořechy, jahody a oblíbené avokádo. 

Potravin, které obsahují kyselinu listovou, je ale mnohem víc, patří sem třeba červená paprika, řepa, květák, dýně, rajčata a spousta druhů ovoce, například pomeranče, banány nebo třešně. 

Ale pozor, kyselina listová je citlivá na vysokou teplotu a vařením se ničí. Ideálně ji proto svému tělu dodávejte prostřednictvím syrového jídla nebo doplňků stravy.

  • SeminarkyZa1
  • 06.07.2020
  • 0

RYCHLE VYŘEŠÍME, CO VÁS TRÁPÍ. VYBERTE SI NÍŽE.



JIŽ DO 12 DNŮ

Nečtěnější blog

Nedostatek vitamínu B a jeho příznaky

  • 27.01.2020
  • 0

Vitamínů B je hned několik; přesněji řečeno osm. Souhrnně se někdy označují jako B-komplex a jejich význam je pro lidské tělo obrovský, účastní se totiž především řady metabolických procesů. Nicméně lidský organismus si nedokáže vitamíny B vytvářet sám, proto je musí přijímat prostřednictvím stravy. Vyšší spotřebu vitamínů z řady B mohou mít například ženy užívající hormonální antikoncepci nebo lidé trpící mentální anorexií. Svou roli hraje také časté užívání alkoholu a problémy s trávicím traktem, kdy může být správné vstřebávání tohoto vitamínu ohroženo. Na dostatečný přísun vitamínu B by si měli dát pozor také lidé s vegetariánskou nebo veganskou stravou – a případně by měli zvážit i některý z doplňků stravy.

Více

Kofein – přírodní stimulant, který okouzlil celý svět

  • 11.03.2020
  • 0

Kofein je psychoaktivní droga rozšířená po celém světě. Stimuluje centrální nervovou soustavu a pomáhá tak při boji s únavou. Příznivě ovlivňuje také paměť, schopnost soustředit se a v neposlední řadě má pozitivní vliv i na psychiku.

Více

Schizandra: „antistres“, který si vypěstujete i v mrazu

  • 15.06.2020
  • 0

Schizandru můžete znát také pod názvem klanopraška. A rozhodně nejde o rostlinku, která by pro naše podnebí byla tabu. Snadno si ji totiž vypěstujete i na své zahradě či terase, zkrátka všude tam, kde to může krásně ozdobit pnoucí rostlina.

Více

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Plné znění pravidel pro zpracování osobních údajů. Další informace