Nezapomínejte na kyselinu listovou, důležitou součást jídelníčku

Nezapomínejte na kyselinu listovou, důležitou součást jídelníčku

Věděli byste, proč je kyselina listová tolik důležitá pro lidský organismus? Nebo ve kterých potravinách se nachází? To i mnohem více se dozvíte v tomto článku.



Význam kyseliny listové 

Kyselina listová nebo také vitamín B9 patří do skupiny vitamínů B, které se souhrnně označují jako B-komplex. Účastní se syntézy nukleových kyselin, DNA i RNA, metabolismu aminokyselin i krvetvorby. Lidské tělo si ji ale neumí vyrobit, proto je potřeba tento esenciální vitamín přijímat se stravou nebo ve formě výživových doplňků. 

Kyselina listová je vhodná jako doplněk stravy především během těhotenství, protože snižuje riziko vad neurální trubice a srdečních vad plodu. Dlouhodobé doplňování potřebného množství tohoto vitamínu také snižuje pravděpodobnost mozkové mrtvice nebo kardiovaskulárních onemocnění. V neposlední řadě je důležitá i pro plodnost. Podílí se totiž na tvorbě spermií a její nedostatek může být jednou z příčin snížené plodnosti u mužů i žen. 

Tento vitamín má údajně také vliv na psychickou kondici. Jeho nedostatek může vést až k depresím. Dalšími příznaky jsou průjmy nebo únava

Potraviny s obsahem kyseliny listové

Kyselinu listovou obsahují například kvasnice, játra nebo listová zelenina jako hlávkový salát, špenát či růžičková kapusta. Také ji najdete v bylinkách (petržel, pažitka, koriandr) nebo luštěninách (čočka, fazole, sója). A neměli bychom zapomínat také na ořechy, jahody a oblíbené avokádo. 

Potravin, které obsahují kyselinu listovou, je ale mnohem víc, patří sem třeba červená paprika, řepa, květák, dýně, rajčata a spousta druhů ovoce, například pomeranče, banány nebo třešně. 

Ale pozor, kyselina listová je citlivá na vysokou teplotu a vařením se ničí. Ideálně ji proto svému tělu dodávejte prostřednictvím syrového jídla nebo doplňků stravy.

  • SeminarkyZa1
  • 06.07.2020
  • 0

RYCHLE VYŘEŠÍME, CO VÁS TRÁPÍ. VYBERTE SI NÍŽE.



JIŽ DO 12 DNŮ

Nečtěnější blog

Jste unavení a špatně se soustředíte? Možná vám chybí hořčík

  • 10.06.2020
  • 0

Na Zemi se přirozeně vyskytuje 94 chemických prvků. Nicméně v tuto chvíli se zaměříme především na jeden z nich – na ten, který je známý jako hořčík nebo také Magnesium. Má pozitivní vliv na lidské tělo nejen při boji s únavou, ale také podporuje kognitivní funkce.

Více

Vše, co byste měli vědět o hořčíku ve formě sloučeniny zvané hydrogenuhličitan hořečnatý

  • 18.05.2020
  • 0

Hořčík je důležitou součástí naší stravy. Účastní se stovek metabolických procesů v lidském těle. Podporuje například energetický metabolismus a přispívá ke správné funkci nervové i svalové soustavy. Přitom se jedná o vysoce reaktivní chemický prvek, který se samostatně prakticky nevyskytuje. Ve volné přírodě se tak nachází téměř vždy ve formě sloučenin. Jednou z nich je hydrogenuhličitan hořečnatý neboli Mg(HCO3)2, který společně s hydrogenuhličitanem vápenatým způsobuje tvrdost vody. Na druhou stranu má však dokonce příznivý vliv na lidský organismus. Jak je to možné?

Více

Seznamte se: omega-3 nenasycené mastné kyseliny

  • 22.04.2020
  • 0

Ryby a mořské řasy mají přinejmenším jedno společné, a to obsah omega-3 mastných kyselin, které hrají významnou roli v lidském metabolismu, přestože si je sami nedokážeme vyrobit a musíme je doplňovat prostřednictvím stravy. V případě některých onemocnění je jejich pozitivní účinek dodnes nejasný, navzdory tomu se však obecně považují za látky prospěšné pro správnou funkci mozku i srdce.

Více

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Plné znění pravidel pro zpracování osobních údajů. Další informace