Seznamte se: omega-3 nenasycené mastné kyseliny

Seznamte se: omega-3 nenasycené mastné kyseliny

Ryby a mořské řasy mají přinejmenším jedno společné, a to obsah omega-3 mastných kyselin, které hrají významnou roli v lidském metabolismu, přestože si je sami nedokážeme vyrobit a musíme je doplňovat prostřednictvím stravy.

V případě některých onemocnění je jejich pozitivní účinek dodnes nejasný, navzdory tomu se však obecně považují za látky prospěšné pro správnou funkci mozku i srdce. 

Proč právě omega-3?

Molekuly mastných kyseliny mají dva konce. Na jedné straně je přitom konec karboxylové kyseliny (-COOH, tzv. začátek řetězce) a na druhé se zase nachází metylový konec (-CH3, tzv. konec řetězce neboli omega). Číslo 3 v názvu této molekuly potom označuje umístění první dvojné vazby od konce molekuly. 

ALA, EPA, DHA

Pro zdraví člověka jsou významné především 3 omega-3 nenasycené mastné kyseliny – kyselina linolenová (ALA), kyselina eikosapentaenová (EPA) a kyselina dokosahexaenová (DHA). Kyselina linolenová se přitom nachází v rostlinných olejích, jejichž zdrojem mohou být třeba ořechy, semínka nebo mořské řasy. EPA a DHA byste naopak hledali v živočišných produktech, například v rybách nebo rybím oleji.

Význam pro lidské tělo

Omega-3 mastné kyseliny hrají důležitou roli především v souvislosti s normální funkcí lidského metabolismu. Jsou důležité pro správnou činnost kardiovaskulárního a nervového systému. Dlouhodobá konzumace omega-3 mastných kyselin tak snižuje například pravděpodobnost náhlého srdečního selhání nebo infarktu myokardu u pacientů s kardiovaskulárním onemocněním. Omega-3 mastné kyseliny jsou také významné pro imunitní systém, a mají dokonce protizánětlivé účinky. Dále zlepšují paměť a funkci myšlení. Pozitivních účinků na lidské tělo mají však mnohem víc.

Omega-3 mastné kyseliny ve výživě

Míra konzumace omega-3 mastných kyselin je v současné době alarmující především v západním světě, kde v běžné stravě převažují omega-6 mastné kyseliny. Množství omega-3 a omega-6 ve stravě by přitom mělo být vyvážené. Obecně se doporučuje každý týden zařadit do svého jídelníčku rybí maso.

Ale přiznejme si, většina z nás vidí rybu na talíři jednou za měsíc a někteří ani to ne. V takovém případě může být alternativním řešením některý z doplňků stravy. Příznivých účinků této látky na lidské tělo je totiž opravdu spousta a není dobré její pravidelný příjem prostřednictvím stravy nebo jejích doplňků podcenit.

  • SeminarkyZa1
  • 22.04.2020
  • 0

RYCHLE VYŘEŠÍME, CO VÁS TRÁPÍ. VYBERTE SI NÍŽE.



JIŽ DO 12 DNŮ

Nečtěnější blog

Připravte si čaj nebo tinkturu z listů jinanu dvoulaločného

  • 24.06.2020
  • 0

Jinan dvoulaločný je zázračný strom, který představuje jakousi pomyslnou hranici mezi jehličnany a listnáči. Kořeny tohoto prastarého stromu – známého také jako Ginkgo biloba – sahají až do Číny, kde se jinan dvoulaločný stal důležitou součástí tradiční čínské medicíny. Přispívá k prokrvení celého těla a má tak pozitivní vliv na činnost mozku včetně kognitivních funkcí. Mimo jiné pomáhá i při potížích se studenými končetinami.

Více

Jste unavení a špatně se soustředíte? Možná vám chybí hořčík

  • 10.06.2020
  • 0

Na Zemi se přirozeně vyskytuje 94 chemických prvků. Nicméně v tuto chvíli se zaměříme především na jeden z nich – na ten, který je známý jako hořčík nebo také Magnesium. Má pozitivní vliv na lidské tělo nejen při boji s únavou, ale také podporuje kognitivní funkce.

Více

Nezapomínejte na kyselinu listovou, důležitou součást jídelníčku

  • 06.07.2020
  • 0

Věděli byste, proč je kyselina listová tolik důležitá pro lidský organismus? Nebo ve kterých potravinách se nachází? To i mnohem více se dozvíte v tomto článku.

Více

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Plné znění pravidel pro zpracování osobních údajů. Další informace