Vitamíny skupiny B a jejich důležitá role v lidském těle

Vitamíny skupiny B a jejich důležitá role v lidském těle

Vitamíny s označením B možná znáte také jako B-komplex, což je souhrnný název pro celkem 8 vitamínů patřících do této skupiny. Ačkoli se jedná o chemicky odlišné látky, vzájemně se doplňují ve svém působení a jsou klíčovou součástí buněčného metabolismu. Přitom hrají roli kofaktorů, které jsou nezbytné pro funkci určitých enzymů, nebo jejich prekurzorů, ze kterých následně kofaktory vznikají.

Všechny vitamíny ze skupiny B jsou rozpustné ve vodě a přebytečné množství tak odchází z těla ven močí. Na jednu stranu je to výhodné, jelikož v podstatě nehrozí předávkování, na druhou stranu je nejsme schopni v těle ukládat ani vyrábět, a proto je musíme neustále přijímat prostřednictvím stravy.

Vitamín B1 (thiamin)

Thiamin se podílí na uvolňování energie z karbohydrátů, tedy sacharidů. Pozitivně působí na nervový systém, srdce a svaly. Vyskytuje se například v kvasnicích, obilovinách nebo ořeších.

Vitamín B2 (riboflavin)

Riboflavin nebo také vitamín G je důležitý pro uvolňování energie z proteinů, tuků a bílkovin. Jeho zdrojem mohou být opět kvasnice nebo také mléko, vejce, játra a další potraviny.

Vitamín B3 (niacin)

Niacin je známý i jako vitamín PP. Vyskytuje se ve 2 strukturních formách. První z nich je kyselina nikotinová, která přispívá ke snížení hladiny cholesterolu v krvi. Druhou strukturní formou je nikotinamid, který je důležitý pro správnou činnost nervového systému, srdce a svalů. Vitamín B3 se také významně podílí na energetickém metabolismu buněk. Zajímavé je, že lidské tělo je schopné tento vitamín vytvářet, ale pouze v omezeném množství. Jeho zdrojem jsou potom například kvasnice, mléko, vejce, játra, fazole nebo listová zelenina. 

Vitamín B5 (kyselina pantothenová)

O kyselině pantothenové jste určitě už slyšeli – respektive o panthenolu, jejím provitamínu. Často se totiž přidává do kosmetických výrobků a opalovacích krému, protože má příznivý vliv na pokožku, vlasy i nehty.

Aktivní forma vitamínu B5 se nazývá koenzym A, což je také poměrně známý termín. Podílí se na metabolismu sacharidů a lipidů nebo na syntéze aminokyselin, mastných kyselin, neurotransmiterů a dalších – pro tělo důležitých – látek. Najdete ho v luštěninách, játrech, listové zelenině nebo třeba arašídech.

Vitamín B6 (pyridoxin)

Vitamín B6 se vyskytuje ve 3 formách – pyridoxin, pyridoxal a pyridoxamin. Je důležitou součástí metabolismu aminokyselin a podílí se také na tvorbě neurotransmiterů. Příznivě působí na nervovou soustavu a pomáhá s bojem proti únavě. Jeho zdrojem jsou například vejce, mléko, brambory, listová zelenina, ořechy nebo banány. 

Vitamín B7 (biotin)

Biotin nebo také koenzym R či vitamín H se účastní metabolismu lipidů a bílkovin. Pomáhá při únavě a je důležitý pro zdravý vzhled kůže a vlasů. Opět jej najdete v kvasnicích, vejcích, játrech nebo ořeších.

Vitamín B9 (kyselina listová)

Kyselina listová je klíčový vitamín pro syntézu nukleových kyselin, tedy DNA i RNA, a pro krvetvorbu. Také má význam pro zdravý vývoj plodu, jelikož snižuje riziko vad nervového a srdečního systému. Vyskytuje se ve spoustě potravin – třeba v listové zelenině, luštěninách, játrech nebo kvasnicích. 

Vitamín B12 (kobalamin)

Kobalamin je z hlediska struktury poměrně složitá látka, které má vliv na správnou funkci nervového systému. Zlepšuje paměť a soustředění. Účastní se také krvetvorby nebo syntézy DNA. Je přítomný například v mléce nebo vejcích.

Je zřejmé, že vitamíny skupiny B jsou pro lidské tělo opravdu důležité. Skvělou zprávou ale je, že se vyskytují v běžně dostupných a konzumovaných potravinách. Jejich množství je ale přesto vhodné průběžně doplňovat prostřednictvím výživových doplňků.

  • SeminarkyZa1
  • 13.04.2020
  • 0

RYCHLE VYŘEŠÍME, CO VÁS TRÁPÍ. VYBERTE SI NÍŽE.



JIŽ DO 12 DNŮ

Nečtěnější blog

Kofein – přírodní stimulant, který okouzlil celý svět

  • 11.03.2020
  • 0

Kofein je psychoaktivní droga rozšířená po celém světě. Stimuluje centrální nervovou soustavu a pomáhá tak při boji s únavou. Příznivě ovlivňuje také paměť, schopnost soustředit se a v neposlední řadě má pozitivní vliv i na psychiku.

Více

3 tipy na zpracování léčivých bylin

  • 06.04.2020
  • 0

Léčivé byliny jsou všude kolem nás. Stačí se v nich jen trochu vyznat, vyrazit na procházku a nasbírat si některé z nich na povzbuzení, pro případ nemoci nebo jen tak pro radost. Jaký způsobem je ale zpracovat, aby vám vydržely co nejdéle?

Více

Seznamte se: omega-3 nenasycené mastné kyseliny

  • 22.04.2020
  • 0

Ryby a mořské řasy mají přinejmenším jedno společné, a to obsah omega-3 mastných kyselin, které hrají významnou roli v lidském metabolismu, přestože si je sami nedokážeme vyrobit a musíme je doplňovat prostřednictvím stravy. V případě některých onemocnění je jejich pozitivní účinek dodnes nejasný, navzdory tomu se však obecně považují za látky prospěšné pro správnou funkci mozku i srdce.

Více

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Plné znění pravidel pro zpracování osobních údajů. Další informace