[Blog]

Vitamíny skupiny B a jejich důležitá role v lidském těle

Vitamíny s označením B možná znáte také jako B-komplex, což je souhrnný název pro celkem 8 vitamínů patřících do této skupiny. Ačkoli se jedná o chemicky odlišné látky, vzájemně se doplňují ve svém působení a jsou klíčovou součástí buněčného metabolismu. Přitom hrají roli kofaktorů, které jsou nezbytné pro funkci určitých enzymů, nebo jejich prekurzorů, ze kterých následně kofaktory vznikají.

Všechny vitamíny ze skupiny B jsou rozpustné ve vodě a přebytečné množství tak odchází z těla ven močí. Na jednu stranu je to výhodné, jelikož v podstatě nehrozí předávkování, na druhou stranu je nejsme schopni v těle ukládat ani vyrábět, a proto je musíme neustále přijímat prostřednictvím stravy.

Vitamín B1 (thiamin)

Thiamin se podílí na uvolňování energie z karbohydrátů, tedy sacharidů. Pozitivně působí na nervový systém, srdce a svaly. Vyskytuje se například v kvasnicích, obilovinách nebo ořeších.

Vitamín B2 (riboflavin)

Riboflavin nebo také vitamín G je důležitý pro uvolňování energie z proteinů, tuků a bílkovin. Jeho zdrojem mohou být opět kvasnice nebo také mléko, vejce, játra a další potraviny.

Vitamín B3 (niacin)

Niacin je známý i jako vitamín PP. Vyskytuje se ve 2 strukturních formách. První z nich je kyselina nikotinová, která přispívá ke snížení hladiny cholesterolu v krvi. Druhou strukturní formou je nikotinamid, který je důležitý pro správnou činnost nervového systému, srdce a svalů. Vitamín B3 se také významně podílí na energetickém metabolismu buněk. Zajímavé je, že lidské tělo je schopné tento vitamín vytvářet, ale pouze v omezeném množství. Jeho zdrojem jsou potom například kvasnice, mléko, vejce, játra, fazole nebo listová zelenina. 

Vitamín B5 (kyselina pantothenová)

O kyselině pantothenové jste určitě už slyšeli – respektive o panthenolu, jejím provitamínu. Často se totiž přidává do kosmetických výrobků a opalovacích krému, protože má příznivý vliv na pokožku, vlasy i nehty.

Aktivní forma vitamínu B5 se nazývá koenzym A, což je také poměrně známý termín. Podílí se na metabolismu sacharidů a lipidů nebo na syntéze aminokyselin, mastných kyselin, neurotransmiterů a dalších – pro tělo důležitých – látek. Najdete ho v luštěninách, játrech, listové zelenině nebo třeba arašídech.

Vitamín B6 (pyridoxin)

Vitamín B6 se vyskytuje ve 3 formách – pyridoxin, pyridoxal a pyridoxamin. Je důležitou součástí metabolismu aminokyselin a podílí se také na tvorbě neurotransmiterů. Příznivě působí na nervovou soustavu a pomáhá s bojem proti únavě. Jeho zdrojem jsou například vejce, mléko, brambory, listová zelenina, ořechy nebo banány. 

Vitamín B7 (biotin)

Biotin nebo také koenzym R či vitamín H se účastní metabolismu lipidů a bílkovin. Pomáhá při únavě a je důležitý pro zdravý vzhled kůže a vlasů. Opět jej najdete v kvasnicích, vejcích, játrech nebo ořeších.

Vitamín B9 (kyselina listová)

Kyselina listová je klíčový vitamín pro syntézu nukleových kyselin, tedy DNA i RNA, a pro krvetvorbu. Také má význam pro zdravý vývoj plodu, jelikož snižuje riziko vad nervového a srdečního systému. Vyskytuje se ve spoustě potravin – třeba v listové zelenině, luštěninách, játrech nebo kvasnicích. 

Vitamín B12 (kobalamin)

Kobalamin je z hlediska struktury poměrně složitá látka, které má vliv na správnou funkci nervového systému. Zlepšuje paměť a soustředění. Účastní se také krvetvorby nebo syntézy DNA. Je přítomný například v mléce nebo vejcích.

Je zřejmé, že vitamíny skupiny B jsou pro lidské tělo opravdu důležité. Skvělou zprávou ale je, že se vyskytují v běžně dostupných a konzumovaných potravinách. Jejich množství je ale přesto vhodné průběžně doplňovat prostřednictvím výživových doplňků.

Sdílet

Podobné články

27. 01. 2020

Nedostatek vitamínu B a jeho příznaky

Vitamínů B je hned několik; přesněji řečeno osm. Souhrnně se někdy označují jako B-komplex a jejich význam je pro lidské tělo obrovský, účastní se totiž především řady metabolických procesů. Nicméně lidský organismus si nedokáže vitamíny B vytvářet sám, proto je musí přijímat prostřednictvím stravy. Vyšší spotřebu vitamínů z řady B mohou mít například ženy užívající hormonální antikoncepci nebo lidé trpící mentální anorexií. Svou roli hraje také časté užívání alkoholu a problémy s trávicím traktem, kdy může být správné vstřebávání tohoto vitamínu ohroženo. Na dostatečný přísun vitamínu B by si měli dát pozor také lidé s vegetariánskou nebo veganskou stravou – a případně by měli zvážit i některý z doplňků stravy.

06. 04. 2020

3 tipy na zpracování léčivých bylin

Léčivé byliny jsou všude kolem nás. Stačí se v nich jen trochu vyznat, vyrazit na procházku a nasbírat si některé z nich na povzbuzení, pro případ nemoci nebo jen tak pro radost. Jaký způsobem je ale zpracovat, aby vám vydržely co nejdéle?

24. 06. 2020

Připravte si čaj nebo tinkturu z listů jinanu dvoulaločného

Jinan dvoulaločný je zázračný strom, který představuje jakousi pomyslnou hranici mezi jehličnany a listnáči. Kořeny tohoto prastarého stromu – známého také jako Ginkgo biloba – sahají až do Číny, kde se jinan dvoulaločný stal důležitou součástí tradiční čínské medicíny. Přispívá k prokrvení celého těla a má tak pozitivní vliv na činnost mozku včetně kognitivních funkcí. Mimo jiné pomáhá i při potížích se studenými končetinami.

Novinky do vašeho e-mailu

Získejte informace, jak si zjednodušit studium a bonusy zdarma

Odesláním formuáře souhlasíte se Zásadami ochrany osobních údajů

Copyright © seminarkyza1.cz 2024

Převodem logo Mastercard logo Gopay logo Visa logo